Историята на Севтополис може да бъде поне частично реконструирана въз основа на материали, получени чрез археологията. Това са преди всичко монетни емисии, епиграфски паметници, некрополи и монументални гробници.
Един от най-важните паметници, свързан с града е Севтополският надпис. Благодарение на него е определено името на града и е локализирана столицата на одриския династ. Самият надпис е бил изработен в четири екземпляра. Два от тях са били поставени в Севтополис - единия на агората, другия - в храма на Великите богове. Другите два са били поставени в Кабиле - съответно на агората и в храма на Артемида Фосорос.
Текстът на този паметник е е предмет на много изследвания, но все още не е разтълкуван изцяло. М. Тачева определя неговата същност като клетвен договор от дръжавно-правен характер. За съжаление многото нерешени проблеми, произтичащи от недостатъчното познаване на тракийското общество, позволяват тълкуването му да бъде само хипотетично.
Анализът на данните на археологическия и нумизматичен материал позволява възникването на града да бъде определено в периода 325 - 323 г. пр. Хр. Д.П Димитров ("Тракийският град Севтополис", сб. "Севтополис", т.I) при своите археологически проучвания разкрива, че неговата укрепена част е построена на мястото на самотна царска резиденция (тюризис), разрушена вероятно по времето на Филип, а впоследствие възстановена и включена в новосъздаден град. Според него, възникването на Севтополис трябва да се търси в развитието на търговията и занаятите в укрепените царски резиденции, т.е. едно собствено-тракийско разбиране за град, различно от класическата представа за полиса като град-държава.
На различно от това мнение застава Д. Николов ("Историография на тракийския град Севтополис" в сб. "Тракийската култура през елинистическата епоха в Казанлъшкия край", К 1991). Той застъпва тезата, че Севтополис възниква в резултат на вътрешното развитие на тракийското общество и представлява селище на тракийската поземлена аристокрация, чиито земи се обработват от зависими селяни. Според него владетелят (Севт III) е само един магистрат, чиято власт е ограничена от някакъв колективен орган на властта. М. Тачева ("О проблемах развития фракийского города Севтополь", сб. "Тракийската култура през елинистическата епоха в Казанлъшкия край" 1991) определя тази теза като вече разколебана и застъпва мнение, подобно на това на Д. Димитров. Тя определя Севтополис като царска резиденция през целия период на неговото съществуване. В нея са живели Севт III и неговите наследници. Занаятите в него са възникнали за да задоволят както личните нужди на обитателите и́̀́̀, така и необходимостта им от стоки за търговия. Самите занаятчии са били лишени от възможността да разполагат с продуктите на своя труд. Търговските операции са се извършвали в самия град от Владетеля или от негово име. Що се отнася до това къде са били практикувани занаятите - не са открити археологически материали, доказващи тази дейност в укрепената територия. Тяхното място трябва да се търси извънградските стени.
Мащабното строителство в Севтополис несъмнено е изисквало значителни средства. Това е знак както за големите икономически възможности на Севт III, така и за нарасналото му политическо значение. Градът имал важни военно-политически и икономически функции.
През времето на своето съществуване столицата на Севт III се явява като един от най-значителните търговски центрове с международни търговски връзки и развити занаяти. Местното производство предлагало разнообразни глинени съдове, строителни материали, накити, оръжия и оръдия на труда. Севтополис бил център на Севтовото монетосечене . На територията на града се открити 850 бронзови монети на Севт III от седем типа и три номинала. От друга страна доказателство за оживена търговия е вносът на различни стоки. Множеството монетни и амфорни печати, открити на територията на града, говорят красноречиво за това. Важно значение са имали атинския и тасоския внос. Като посредници в търговията особено място са заемали гръцките колонии по беломорското крайбрежие. Естеството на внасяните стоки е имало разнообразен характер. Това са както продукти от жизнена необходимост, така и предмети на лукса. Важна суровина, необходима във всекидневния живот, била зехтинът. Той се използвал не само като хранителен продукт, но и като гориво за осветление на газени лампички. Вносът на различни багрила е свързан със занаятчийството. скъпите източни масла и благоухания са били използвани в орфическите мистерии и погребалните практики. Сред най-търсените стоки били скъпите сортове вина, произведени в прочути винарски центрове.Тази картина показва както степента на икономическото развитие на Севтополис, така е и доказателство за приобщеността на вътрешно тракийските земи към културата на средиземноморския античен свят.
За гибелта на града съществуват няколко хипотези. Според първата, т. нар. "къса хронология", Севтовата столица е била разрушена през седемдесетте години на III в. пр. Хр. Втората - "дългата хронология" принадлежи на Д. П. Димитров. Той определя опожаряването и разрушаването и́̀́̀ около 239-229 г. пр. Хр. по време на предполагаема окупация на Деметрий Полиоркет. М. Тачева определя датировката на Севтополската катастрофа в периода 261-246 г. пр. Хр., съобразявайки се с находка на монета на сирийския владетел Антиох II Теос на територията на Севтополис. Следователно градът не е бил разрушен преди походът му в Тракия. Тази теза се подсилва и от факта, че е бил унищожен от елинистическа стенобитна техника.
Независимо дали гибелта на Севтополис е причинена от Антиох II Теос, Деметрий Полиоркет или от келтските нашествия след 280 г. пр. Хр., тя слага край на един от най-значителните периоди на тракийската история и култура в този район.
Разрушаването на един политически център обикновено води до възникването на друг. М. Тачева смята, че обитателите на опустошения град са се разположили на територия в близост до Аполония и Месемврия. До този извод тя е стигнала след интерпретация на нумизматичен материал.
Откритията на ТЕМП в долината през последните двадесет години дадоха повод за възникване на нова хипотеза (Г. Китов "Долината на царете в Казанлъшката котловина", Анали 2-3, 1994 г.), според която такъв важен градски център трябва да се търси отново именно в този район. Тази теза се мотивира от наличието на голям брой монументални гробни съоръжения, изграждани в един продължителен период, само част от който отговаря на съществуването на Севтополис.
Реконструкция на Севтополис |
Няма коментари:
Публикуване на коментар